Kritiek op subsidiebeleid

Vorig jaar kwam van verschillende kanten kritiek op het overheidsbeleid over subsidies. Het belangrijkste verwijt dat de overheid kreeg was dat het beleid te onvoorspelbaar en ingewikkeld is.

In het najaar van 2007 kwam er van MKB Nederland een rapport uit, waarin stond dat subsidies de werking kunnen hebben waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk bedrijven in bepaalde richtingen sturen. De overheid beperkt die werking echter door regelingen onbetrouwbaar te maken. Veel regelingen hebben bijvoorbeeld een vastgesteld budget per jaar; wie te laat indient vist achter het net.

Daarbij zijn deze regelingen vaak gebonden aan een deadline: voor of binnen een aantal maanden na het aangaan van verplichtingen moet de indiening binnen zijn. Ondernemers kunnen, wanneer een budget is uitgeput, dus niet wachten tot het budget van het jaar daarna beschikbaar is en dan alsnog indienen.

Bovendien veranderen de voorwaarden voor bepaalde regelingen soms plotseling, en niet altijd in overeenstemming met de doelen die de overheid zich stelt.

Eind vorig jaar was er onvrede onder eigenaren van vrachtwagens en bussen. Voor het plaatsen van een roetfilter was subsidie beschikbaar; aanvragen voor deze regeling werden massaal ingediend. De roep om uitbreiding van het budget werd steeds groter, maar met de aangekondiging dat dit verzoek werd ingewilligd, kwam ook een bekendmaking dat de regeling werd uitgebreid: ook kleinere vrachtwagens konden nu indienen. Daardoor werd het extra budget zo hoog belast dat veel eigenaren van kleine busjes eigenlijk geen kans meer maakten op de subsidie.  

Ook op innovatiesubsidies was er kritiek. Veel innovatieregelingen worden impulsief opgesteld als er aardgasbaten over zijn, en sluiten dan weer na een paar jaar. Zo kan een bepaalde sector ineens profiteren van een regeling, en dan plotseling niet meer. Bovendien leek er te weining naar de langere termijn te worden gekeken bij het voeren van het beleid. De denktank Adviesraad voor Wetenschap en Techniek stelde dit in een rapport dat in november uitkwam.

Lees ook:Kamermeerderheid wil minder subsidieregelingen
Lees ook:Subsidie schone vrachtauto’s: budget uitgeput
Lees ook:Kritiek op innovatiesubsidies: slechte aansluiting op MKB
Lees ook:St. Jan boven Jan
Lees ook:Terughoudendheid met subsidie op grootschalig gebruik groene stroom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.